29 maj 2008

Digital spegling: en vilande framgång

Det är inte många som känner till det: alternativet till att krångla med programkort och digitalbox eller inbyggd digital tv-mottagare heter "digital spegling". SPA, Svensk Programagentur, erbjuder detta kanonerbjudande till alla bostadsföreningar (hyres/BRF) som driver eget kabel-tv-nät.

Så .. frågan är då varför inte Canal Digital eller ComHem bejakar den idén? Kommersiella intressen förstås. Men faktum är dock att Canal Digital har kommit längst i frågan, i och med deras kommande erbjudande om HDTV via deras kabelnät samt digitalt grundutbud med en kostnad på 35 kr/mån för kortavgiften. Inga övriga avgifter tillkommer, enligt deras egen utsago.

Varje gång jag besöker ett forum som tar upp ämnet digital-tv så läser jag kontinuerligt om användare som gärna vill ta emot digital-tv hemma, men inte är intresserade eftersom de redan betalar i hyran för deras analoga kanaler, det så kallade analoga grundutbudet för kabel-tv. Därför har de ingen motivation att betala samma företag ännu mer pengar för att se samma kanaler digitalt. I samma veva efterlyses också normalt lösningar på problemet:

"Hur tar jag emot gratis digital-tv?", samt något i stil med: "vilken inomhusantenn är lämplig för gratis digital-tv och hur gör jag för att optimera mottagningen?"


ComHem har uppenbarligen en stor grupp digital-tv-intresserade kunder som betalar för deras analoga kanalutbud i dagsläget. Frågan är varför de inte öppnar upp deras digitala nät till en sådan grad att kunderna "vaknar till" och på allvar börjar utvärdera digital mottagning av tv-kanaler.       Deras Small-abonnemang är ett exempel på ett digitalt grundutbud som har potential att skapa en mycket stark, linjär (till en början - exponentiell) efterfrågan på deras 8 favoriter, Medium och Large-abonnemang. Men hur kan ComHem förvänta sig att kunderna ska vara intresserade av ett Small-abonnemang som kostar pengar samtidigt som de inkluderade kanalerna redan är gratis att ta emot i marknätet? Saken blir inte bättre av att dagens platt-tv-apparater sällan har digitala kabel-tv-mottagare inbyggda, även om den marknaden nu äntligen håller på att starta på initiativ från Sony och Samsung. För den stora massan återstår det alltså att betala dyrt för en digitalbox och ett Small-abonnemang på 39 kr/mån, med ett gäng kanaler som går att ta emot gratis genom luften med en inomhusantenn som är en engångsinvestering? Dessutom kan man då använda den inbyggda marksända mottagaren i TV:n istället för digitalboxens egna fjärrkontroll. Mer krångel, instabilt - men avsevärt bekvämare och gratis med tanke på att engångsinvesteringen i inomhusantenn betalar igen sig redan efter 5 månader jämfört med 39 kr/mån till ComHem.
Är kunderna beredda att göra sig dessa besvär för att ta emot instabil digital-tv via luften? Ja, absolut. Använder man en sökmotor eller kollar valfritt tv-forum på nätet så ser man att så är fallet.

Om man jämför digital-tv med de väletablerade stormarknaderna för mat, så står det säljare ibland och erbjuder provsmakbitar av dryck, bröd, pålägg eller mat till alla kunder i butiken som går fram emot och vill prova produkten innan de bestämmer sig för att köpa den eller inte - villkorslöst dessutom: det finns inga krav från säljaren i stil med att man måste skriva på ett kontrakt och lämna sina adressuppgifter, personnummer, etc, samt bindningstid på 12 månaders köp av just deras företags bröd/dryck/mat. Nej, man får provsmaka och ta med produkten till kassan för att betala eller så kan man avstå - oavsett om det smakade gott eller inte. Skillnaden är dock att en digital spegling ger kunden förfogande till det digitala grundutbudet så länge som de önskar. En sorts schysst överrenskommelse helt enkelt: låt kunderna bestämma själv när de vill gå över till digital-tv med massor av kanaler, men bestraffa inte de som nöjer sig med färre kanaler. Ge det bara tid och bygg upp ett förtroende med någon form av "Fair Business to Customer"-strategi istället för att maximera vinsterna kortsiktigt. Det håller inte i längden.

Är det verkligen så svårt att inse detta: "mycket vill ha mer" fungerar, medan, "du vet inte vad du går miste om"-kunder är en outnyttjad tillväxtresurs?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar