20 maj 2007

DAB aka Digitalradio

Det finns en debatt som varit väldigt undangömd och "svår" att väcka ett intresse inför, nämligen digitalradio eller DAB som det heter. Anledningen är förstås att analog TV inte har haft något att erbjuda tittaren, medan analog radio (FM) faktiskt har det, minst sagt. Det verkar svårt att argumentera för digitalradio när det finns bokstavligen miljontals jättebilliga FM-mottagare att köpa i princip överallt och det faktum att all kommersiell radio drivs med FM i Sverige, samt har ett extremt brett publikunderlag.

Jag tror faktiskt att det är en stor självklarhet varför DAB har varit en "ultraflopp" under hela tiden som det existerat fram tills nu (och det förblir också fortfarande en flopp). Det är väldigt enkel logik: fråga någon du känner om de vet vad DAB Digitalradio är för något. Om de svarar "Något som jag hörde på nyheterna i samband med den där mannen Peter Örn" så vet du att de inte har någon aning om vad digitalradio är för något. Varför vet de inget om det?

Problem 1
Det är ingen (och verkar aldrig ha varit) bred marknadsföring för DAB i Sverige! INGEN såvitt jag vet! Ändå är jag oerhört intresserad av att veta mer, men har svårt att hitta någon bra information någonstans. Hur ska då "medelSvensson" förväntas känna till vad det är och hur man lyssnar på digital radio?

Problem 2
Pga att efterfrågan och försäljningen är så förbaskat dålig i Sverige av DAB-apparater så är priset väldigt högt. Jag kan inte motivera en enda kompis eller familjemedlem att investera i en apparat för radiolyssnande som kostar mer än 500 kr. Det går helt enkelt inte. Inte när man får en ny FM-radio för under hundralappen, eller gratis, eftersom sannolikheten är att man redan har massor av FM-radioapparater i ägo sedan länge, samt någon undanstoppad på en vindsvåning, källare eller dylikt. Varför är efterfrågan dålig? Det finns inget intressant kommersiellt utbud, det som finns idag är ju endast ett "tills vidare"-utbud med restriktioner på aktiva radiomaster och sändningstider. Så varför lägga ut pengar på en DAB-mottagare om det inte finns något att lyssna till som är tillräckligt intressant att höra?

Problem 3
Sedan 2002 enligt de källor jag tolkat information från, så drogs det mesta av budgeten från SR (Sveriges Radio) in i kategorin DAB Radio-sändningar, vilket gjorde att utsändningen skulle ske "tills vidare" med täckning endast i omnejder för Luleå, Stockholm, Göteborg och Malmö. Resten av Sverige blir utan. Lysande för mig som inte bor i någon av de städerna.

Problem 4
Jag har aldrig varit med om att någon diskuterat DAB och haft intresse för att följa dess utveckling. Det enda jag hittat på nätet för svenska marknaden, är "lexikonförklaringen" av vad tekniken är för något och vilka länder som sänder digitalradio, samt huruvida det går bra eller dåligt för de respektive marknaderna, inklusive täckning i respektive land. Den informationen återfinns på Wikipedia och min länkning är specifikt till Storbritanniens info eftersom den texten är mest intressant då de faktiskt lyckats bäst i Europa med digitalradio. På andra plats vill jag säga att Danmark som närmaste land geografiskt till Sverige har bedömt det som en succé.

Sammanfattning
Det kommer krävas kommersialisering av digitalradio innan marknadsföringen kommer igång. Utan marknadsföring vet svenskarna inte vad det är för något. Om priserna samtidigt fortsätter att ligga på orimlig nivå så kommer intresset fortsätta ligga lågt. Om intresset fortsätter ligga lågt, finns det heller ingen motivation hos politikerna att satsa på en närmare 100 % täckning i Sverige för digitalradio. Varför ha ett nät igång som ingen lyssnar på? Det är frågan som politikerna bör ställa sig och försöka besvara. Lyckas de besvara den frågan och sedan komma fram till beslut runt vilka som får sända i nätet utöver Sveriges Radio, så kommer även intresset att komma igång igen. Troligen mycket långsamt till en början, men än en gång:

>> Det handlar om marknadsföring, utbud av kanaler och tillgänglighet! >>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar